KETUA JABATAN
Dr. Muhammad Ridwan bin Yeop Ismail
Pakar Bedah Mulut dan Maksilofasial UG54 dan
Ketua
Jabatan Bedah Mulut dan Maksilofasial
Hospital Tuanku Fauziah, Perlis
Assalamualaikum
Warahmatullahiwabarakatuh dan salam sejahtera.
Alhamdulillah,
syukur ke hadrat Ilahi kerana diberikan kesempatan untuk saya memberikan kata
aluan di dalam blog ini. Tahniah saya ucapkan di atas daya usaha yang dilakukan dalam
mewujudkan blog ini sebagai medium alternatif untuk menyampaikan maklumat
seiring dengan perkembangan teknologi penyampaian informasi pada masa ini.
Harapan
saya supaya blog ini dapat menjadi platform untuk menyampaikan maklumat yang
tepat mengenai masalah pergigian yang kerap dirujuk dan dirawat di Jabatan ini.
Informasi terkini dalam bidang Kepakaran Bedah Mulut diharap dapat meningkatkan
kesedaran di kalangan masyarakat awam untuk meningkatkan tahap penjagaan
kesihatan mulut.
Akhir
kalam, saya berharap agar blog ini akan terus menjadi medium komunikasi yang
berkesan dalam usaha untuk menyampaikan maklumat yang tepat berkaitan masalah
pergigian khususnya dalam bidang Bedah Mulut dan Maksilofasial kepada semua
warga pergigian dan masyarakat awam.
Sekian
Terima Kasih
PENGENALAN JABATAN
Klinik
Pakar Pembedahan Mulut dan Maksilofasial, Hospital Tuanku Fauziah adalah sebuah
Klinik Pakar Pergigian yang menyediakan rawatan perubatan dan pembedahan kepada
pesakit yang mengalami masalah pergigian dan penyakit yang melibatkan tisu
lembut dan tisu keras di sekitar mulut dan
muka.
VISI
JABATAN
Negara menggembleng tenaga ke arah kesihatan yang lebih baik
MISI JABATAN
Misi Kementerian
Kesihatan adalah untuk menerajui dan berusaha bersama-sama:
i)
untuk memudahkan dan
membolehkan rakyat:
·
mencapai sepenuhnya
potensi mereka dalam kesihatan
·
menghargai kesihatan
sebagai aset paling berharga
·
mengambil tanggungjawab
dan tindakan positif demi kesihatan mereka
ii)
untuk memastikan sistem
kesihatan berkualiti tinggi iaitu:
·
mengutamakan pelanggan
·
saksama
·
tidak membebankan
·
cekap
·
wajar mengikut teknologi
·
boleh disesuaikan
mengikut persekitaran
·
inovatif
iii)
dengan menekankan
terhadap etika perkhidmatan:
·
sifat penyayang,
profesionalisme dan kerja berpasukan
·
sifat menghormati maruah
insan
·
penglibatan masyarakat
PIAGAM
PELANGGAN
·
Masa
menunggu mendapatkan rawatan selepas pendaftaran dilakukan sehingga berjumpa
doktor adalah 90 minit.
·
Memberi
kefahaman dan pengetahuan mengenai penyakit anda serta kaedah rawatan yang
terkini bersesuaian dengan penyakit anda.
·
Kerahsiaan
maklumat peribadi, penyakit dan rawatan yang diberikan kepada pesakit adalah
dijamin.
·
Kemudahan
dan persekitaran yang bersih, selesa dan selamat disediakan.
·
Setiap
aduan dan cadangan bertulis anda akan diambil tindakan dan penambahbaikan dalam
perkhidmatan kami.
·
Perkhidmatan
Klinik Pakar akan diberikan mengikut giliran dan atau keadaan pesakit. Keutamaan akan diberikan kepada kanak-kanak,
ibu hamil, warga emas dan orang kurang upaya.
OBJEKTIF
AM
Memberi perkhidmatan
perundingan dan rawatan pakar pergigian secara komprehensif dan penjagaan kesihatan
mulut kepada semua pesakit yang dirujuk serta memastikan kesihatan mulut kekal
sihat.
OBJEKTIF
JABATAN
Menyediakan
perkhidmatan Kepakaran Pergigian Bedah Mulut dan Maksilofasial yang berteraskan
budaya kerja berpasukan,penyayang dan professional kepada penduduk di Negeri
Perlis dan sekitarnya agar mereka dapat menikmati tahap kesihatan mulut yang
baik dan mempunyai
kesedaran untuk mempertahankannya sepanjang hayat.
1.3. SKOP PERKHIDMATAN
1.3.1. Memberi rawatan kepada pesakit-pesakit yang
terdiri daripada pesakit
dalam hospital, kes-kes kecemasan
dan kes-kes rujukan dari pegawai pergigian,
pegawai perubatan dan pakar
perubatan kerajaan termasuklah dari pihak swasta.
1.3.2. Jenis-jenis rawatan/perkhidmatan yang
diberikan ialah:
i. Rawatan
kecederaan tisu oral dan maksilofasial
ii. Rawatan pembedahan kepatahan tulang
rahang
iii. Rawatan pembedahan kecacatan tulang muka
dan rahang
iv. Rawatan perubatan mulut dan patologi
mulut
v. Rawatan rehabilitasi dengan penggunaan
implant maksilofasial dan prostesis
vi. Rawatan pergigian untuk pesakit bermasalah perubatan dan pesakit
berkeperluan khas
1.3.3. Pengambilan x-ray pergigian (Intra Oral
X-Ray)
1.3.4 Klinik Pakar Bedah Mulut dan Maksilofasial
menyediakan perkhidmatan bermula jam 8.00 pagi sehingga jam 5.00 petang.
HARI
DAN MASA RAWATAN
HARI
|
8.00PG
HINGGA
1.00PTG
|
2.00PTG
HINGGA
5.00PTG
|
ISNIN
|
KES RUJUKAN
& TEMUJANJI
|
KES RUJUKAN
& TEMUJANJI
|
SELASA
|
KES RUJUKAN
& TEMUJANJI
|
KES RUJUKAN
& TEMUJANJI
|
RABU
|
KES RUJUKAN
& TEMUJANJI
|
KES RUJUKAN
& TEMUJANJI
|
KHAMIS
|
KES RUJUKAN
& TEMUJANJI
|
KES RUJUKAN
& TEMUJANJI
|
JUMAAT
|
8.00
PG
HINGGA
12.15TGH
|
2.45PTG
HINGGA
5.00PTG
|
PEMBEDAHAN DI BILIK BEDAH
&
KES RUJUKAN DAN TEMUJANJI
|
PEMBEDAHAN DI BILIK BEDAH
&
|
Hi everyone. I saw comments from people who already got their loan from ANGGA DIMAN and then I decided to apply under their recommendations and just few hours ago I confirmed in my own personal bank account a total amount of $30,000 which I requested for. This is really a great news and I am advising everyone who needs real loan to apply through their email (anggadiman1@gmail.com) I am happy now that i have gotten the loan I requested
ReplyDeleteAssalamualaikum sy menghadapi sakit pada rahang sebelah kanan sudah hampir sebulan di mana susah utk mebuka mulut ketika makan bengitu juga ketika menguap.
ReplyDelete