Tuesday, June 2, 2015

Kursus Modern Endodontic And Rubber Dam Isolation


Rawatan endodontik atau juga lebih dikenali sebagai rawatan akar adalah rawatan bagi merawat gigi yang telah rosak teruk samaada jangkitan pada tisu pulpa atau gigi yang telah mati. Ini membolehkan gigi tersebut tidak perlu dicabut dan terus kekal berfungsi di dalam mulut. Menyedari kepentingan rawatan endodontik yang kini semakin menjadi pilihan pesakit, Unit Kepakaran Pergigian Restoratif Negeri Perlis telah menganjurkan satu kursus 'Modern Endodontic And Rubber Dam Isolation Technique' untuk pegawai pergigian Negeri Perlis bagi tahun 2015.

Kursus seumpama ini yang pertama kali dianjurkan di Perlis bertempat di Bilik Serbaguna, Kompleks Jabatan Kesihatan Negeri Perlis pada 20-21 Mei 2015. Kusus ini dihadiri seramai 18 orang peserta yang terdiri daripada pegawai pergigian dari setiap klinik pergigian di Negeri Perlis. Dr Isma Liza Ali, Pakar Pergigian Restoratif merupakan penyelaras dan juga penceramah bagi kursus tersebut. Beliau turut dibantu oleh 2 orang fasilitator iaitu Dr Intan Shahriza Zainuddin dan Dr Siti Nurhani Abdul Halim yang merupakan pegawai pergigian yang bertanggungjawab bagi Klinik Endodontik Pergigian Primer Kawasan Kangar dan Arau.

Objektif am kursus ini diadakan adalah untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam rawatan endodontik. Manakala objektif khusus kursus adalah :
1. Untuk meningkatkan kemahiran pegawai pergigian dalam penggunaan Hand Protaper.
2. Untuk menigkatkan kemahiran pemasangan rubber dam.
3. Untuk membentuk budaya pergigian yang berpengetahuan dan terlatih secara holistik.

Kursus selama 2 hari ini merangkumi beberapa slot ceramah dan juga sesi 'Hands-on'. Peserta-peserta diberi penerangan yang terperinci berkenaan dengan rawatan endodontik dan turut diberi peluang untuk memasang sendiri rubber dam dan menggunakan Protaper pada gigi molar yang disediakan. Sepanjang kursus berlangsung, masalah-masalah yang selalu dihadapi ketika rawatan endodontik dapat diutarakan terus kepada Pakar Restoratif. Slot ceramah oleh wakil syarikat juga mendedahkan kepada para pegawai akan beberapa teknologi rawatan pergigian yang terkini di pasaran.









Kursus ini banyak membantu pegawai pergigian untuk memberikan rawatan endodontik yang terbaik kepada pesakit. Jutaan terima kasih diucapkan kepada Unit Kepakaran Pergigian Restoratif atas penganjuran kursus yang sangat bermanfaat kepada semua. Diharapkan kursus sebegini akan diadakan lagi pada masa akan datang dan semoga semua peserta akan mempraktikkan apa yang telah diperolehi sepanjang kursus ini.

No comments:

Post a Comment